Wednesday, September 10, 2014

Bisnes kedua saya, Bisnes menarik untuk Budak "U".

Maaf lama dah tak update blog ni, agak sibuk dengan beberapa urusan yang mendatang.

Tercari-cari  idea nak sambung cerita Bisnes teringat pengalaman bisnes semasa belajar di Universiti.

Macam-macam bisnes yang saya buat di U, yang sah mahupun tidak sah.Saya sharing salah satu bisnes saya yang berjaya. Memandangkan tempat saya belajar ni jauh dari kedai dan kesukaran membeli topup timbullah idea saya untuk menjual topup.

Bermula dengan modal RM100 ia berkembang sehingga modal pusingan mencecah RM1000. Bisnes topup pada masa tersebut tidaklah semudah sekarang dengan pelbagai tawaran dan pakej ditawarkan.

Seingat saya dengan modal RM100, saya dapat membeli 10  kad reload dengan diskaun RM0.10 sekeping. Masa tu tauke kedai tak kenal lagi saya. Dengan susah payah saya berunding untuk dapatkan harga tersebut. Semasa di asrama saya jual  RM10.50 . Dapatlah untung RM0.60.

Jika selepas 12:00  tengah malam, saya cas RM11. Sebabnya pada masa tersebut kedai dah pun tutup.Pada zaman saya menuntut tu tak ada lagi kedai 24 jam dibuka di kawasan tersebut.

Walaupun untung tak besar, namun pusingannya cepat , semalam boleh habiskan 10 keping kad reload.
Tauke kedai yang biasa saya berurusan akhirnya  memberi harga yang lebih murah kepada saya kerana hari -hari melihat saya mengambil stok kad di kedai tersebut.

Ada diantara pelanggan saya terutamanya teman sekuliah mempunyai akaun debit dengan saya untuk tujuan pembelian reload.Pelanggan saya yang mempunyai akaun debit akan diberi juga diberi kemudahan reload kecemasan sekiranya wang pendahuluan mereka habis tetapi hutang tersebut mesti diselesaikan dalam tempoh 24 jam.Jika tidak akan dikenakan cas tambahan dan perkhidmatan akan digantung untuk mereka.

Sejujurnya bisnes jual topup memang menguntungkan dan menyeronokkan walaupun margin profitnya agak kecil

Dipendekkan cerita, akhirnya saya berhenti menjual reload setelah tinggal di luar kampus.

Kepada pembaca yang masih lagi di IPT, antara bisnes yang boleh dicuba semasa anda masih menuntut ialah:

* Jual topup
* Jual makanan kering berbungkus (Maggie )
* Tolong fotostate untuk kumpulan ( bisnes ini pun menguntungkan, jika ada kesempatan saya ceritakan)
* Bisnes Printing Tugasan
   dan beberapa bisnes lain yang berkaitan menyelesaikan masalah student.

Apa pula bisnes anda? Sharelah kepada kami.


  

0 comments:

Post a Comment