Thursday, September 17, 2009

Modal oh modal

Pekara yang paling merungsingkan para peniaga ialah modal.Anda mempunyai suatu idea perniagaan yang hebat namun modal menjadi hambatan ke arah merelisasikan bisnes kecil-kecilan anda tersebut.

Terdapat beberapa kaedah kita mendapat modal untuk memulakan bisnes kecil-kecilan.

a) Simpanan sendiri.

• Anda mempunyai simpanan sendiri yang anda kumpul sekian lama untuk memulakan bisnes kecil-kecilan anda.Jangan gunakan wang simpanan kecemasan anda untuk memulakan perniagaan. Sekiranya perniagaan anda tidak berjaya sekurang –kurangnya anda tidak ditimpa masalah hutang.

b) Modal dari keluarga

• Anda boleh memohon bantuan dari ahli keluarga. Pastinya ahli keluarga anda boleh membantu sekiranya anda menjelaskan jenis bisnes yang anda ingin jalankan dan menyediakan plan pembayaran balik pinjaman kepada mereka.Untuk modal jenis ini, anda haruslah mengutamakan proses pembayaran balik semasa anda mengira keuntungan perniagaan anda. Ini bertujuan untuk menjaga hubungan kekeluargaan dan memudahkan anda meminta pertolongan sekiranya menghadapi masalah kelak.

c) Perkongsian bersama rakan.

• Modal juga boleh diperolehi dari perkongsian seperti ini. Namun harus ada perjanjian hitam putih kerana walaupun anda dan rakan anda telah bersahabat dari kecil ibarat isi dan kuku namun apabila isu melibatkan duit ia tidak semudah yang disangka. Jelaskan kepada rakan anda bukan sahaja berkaitan faedah yang diperolehi sekiranya bisnes menjadi namun jelaskan juga akibar sekiranya perniagaan mengalami kerugian. Sekurang-kurangnya rakan anda tidak menyalahkan anda pada suatu masa kelak.

d) Pinjaman dari instiusi kewangan

• Sekiranya ini merupakan perniagaan pertama anda dan modalnya kurang dari Rm 5000 sebaik-baiknya jangan meminjam dengan institusi kewangan. Ia hanya akan memberi beban kepada anda.Anda sendiri tidak mengetahui sama ada bisnes anda berjaya atau sebaliknya.Jangan libatkan diri anda didalam permasalahan hutang pada awal bisnes anda.

Sekarang anda sudah tahu di manakah anda ingin mendapatkan modal.Fikir dan pertimbangkan jenis-jenis modal yang boleh anda gunakan.SEmoga bisnes kecil-kecilan anda berjaya!!!

0 comments:

Post a Comment