Friday, September 12, 2014

Bisnes ketiga saya, Pengalaman yang mahal harganya.



Bisnes ketiga saya bermula dengan semangat berkobar-kobar setelah habis belajar di universiti.  Pertama rasa gembira kerana sudah tamat zaman belajar, dan kedua melangkah kaki ke alam sebenar yang belum pasti cabarannya.

Pada zaman saya habis belajar dahulu pun agak sukar mencari pekerjaan, setelah hampir setengah tahun menanam anggur (menggangur) saya membuat keputusan untuk membuka bisnes. Dengan kepercayaan bisnes makanan cepat laku , mulalah saya merayau-rayau mencari ruang niaga. 

Akhirnya saya terjumpa  sebuah kedai makanan yang baru dibuka, dan pada kain rentangnya tertulis gerai makan untuk disewa. Saya nampak peluang besar di situ dan lantas menghubungi pemilik kedai. 

Setelah beberapa pertemuan dan urusan, akhirnya saya pun membuka bines saya. “ Gerai Sup Lan” dengan modal RM1500. Gerai ini diuruskan oleh saya dan adik saya yang kebetulannya sedang bercuti menunggu keputusan SPM.

Bisnes pada permulaannya berjalan dengan baik dan hati saya pun mula gembira.Namun panas tidak sampai ke petang, bisnes saya tutup belum sampai setahun ia dibuka. Saya belajar sesuatu dari pengalaman ini, saya akan kongsikannya dalam entry berikutnya.

0 comments:

Post a Comment