Thursday, September 17, 2009

Bermulalah dengan minat

Anda ingin memulakan bisnes kecil-kecilan sendiri. Banyak rakan anda mencadangkan peluang-peluang perniagaan yang baik buat anda namun anda sendiri kurang pasti sama ada cerita-cerita kejayaan yang disampaikan benar-benar wujud atau sebalinya. Lebih baik mencuba sendiri bisnes kecil-kecilan impian anda.Sekirnya anda bertanya kepada saya, pastinya saya akan menjawab apakah minat anda?

Apakah anda seseorang yang berminat menanam bunga anda boleh menjual bunga-bunga yang cantik kembang merkarnya kepada rakan-rakan atau membuat lanskap taman di rumah anda? Pastinya ada rakan anda berkenan dengan reka taman anda dan bertanya siapa pembuatnya. Inilah peluang bisnes anda.

Carilah minat dan hobi kegemaran anda. Sekiranya anda mempunyai hobi yang pelbagai carilah hobi yang boleh meyebabkan anda leka berjam-jam lamanya melakukannya. Kemungkinan hobi anda itu menghasilkan pulangan yang lumayan.

Sekiranya bisnes anda dibina dari hobi, pasti wujudnya "passion" dalam diri anda. Anda tidak akan mengeluh sekirnya melakukan pekara yang sama setiap hari kerana itu minat anda.Seolah-olah anda tidak pernah merasa jemu untuk melakukannya berulang-kali. Dengan sedikit pendapatan dari hobi anda ini pastinya ia terus menjadi pembakar semangat anda untuk berjaya.

Seandainya anda membuat benda yang sama setiap hari, pastinya setiap hasil anda itu akan menjadi lebih baik. Andainya anda menjual biskut, pastinya ada peningkatan mutu biskut anda mungkin menjadi lebih enak dan rangup.Sekiranya anda menjual kraftangan pasti lama kelamaan berkat kecekapan anda dan kreativiti anda akan meningkatkan jualan anda.

Kepuasan akan muncul dalam diri anda sekiranya hasil titik peluh anda dihargai dan lebih menyeronokkan apabila melihat pelanggan anda datang kembali keesokkan harinya untuk membeli lebih banyak lagi.

Sudah menjumpai minat anda dan ada peluang bisnes di depan anda. Apa tunggu lagi. Mulakan bisnes anda sekarang.

0 comments:

Post a Comment