Tuesday, September 15, 2009

Bisnes Pertama Saya (bhgn III)

KEUNTUNGAN BERSIH PERTAMA

Setiap hari saya menyimpan catatan ringkas berkaitan dengan jualan saya.Agak sukar untuk saya pada mulanya untuk menentukan keuntungan kerana bahan-bahan yang dibeli adalah dalam kuntiti yang besar.Jadi saya mengabil keputusan untuk mengira keuntungan setelah habis kesemua bahan mentah saya.

Lebih kurang seminggu,habis.Hasilnya, pada minggu tersebut saya mendapat jualan sekitar Rm 110.Keuntungan bersih saya ketika itu ialah sekitar Rm 60.Suatu jumlah yang agak banyak untuk budak kecil seperti saya. saya terus bersemangat untuk berniaga.

Dipendekkan cerita, saya meneruskan perniagaan ini sehingga ke darjah 6. Selepas itu berhenti kerana saya memasuki sekolah menengah dan tinggal di asrama dan jarang pulang ke kampung.

Pengalaman manis ini menjadi bekalan kepada saya sepanjang masa dan menghidupkan semangat berniaga saya ketika perniagaan yang saya ceburi tidak menjadi.Bagaimana dengan pengalaman pertama anda pula? Adakah pahit atau manis. Walau apapun kenangan anda jadikan ia pedoman. Di dalam pahit pasti ada manisnya.

0 comments:

Post a Comment