Tuesday, September 22, 2009

Bijak melihat peluang

Seseorang peniaga hendaklah bijak melihat dan memanipulasi peluang yang ada. Kebiasaannya wujud satu-satu peluang perniagaan kerana wujudnya permintaan terhadap sesuatu barangan dan perkhidmatan.

Pernahkah anda terfikir sekiranya ada tempat menjual itu dan ini bukankah lebih baik. Contohnya,pada waktu petang anda gemar makan cucur pisang bersama kopi. Namun di tempat tinggal anda tiada satu pun gerai menjual cucur pisang dan anda boleh membuat cucur pisang. Mungkin ini merupakan peluang yang terbaik.

Contohnya: anda seorang pelajar IPT dan menghadapi kesukaran membeli topup hp anda. kemungkinan anda boleh membuka bisnes menjual topup sebagai bisnes anda.

Lihatlah peluang di sekitar anda. Sekiranya anda pernah belajar atau bekerja di tempat lain contohnya luar negara atau bandar-bandar besar, lihatlah peluang-peluang yang pernah ada di sana yang boleh dikembangkan di tempat anda. Seperti nasi lemak malam di tempat saya, sebelum ini tiada pun.

Sekirnya anda berada di kawasan yang baru dibangunkan menjadi bandar perhatikan peluang yang ada di sana.Buatlah perniagaan kecil-kecilan. Kemungkinan perniagaan yang anda bina ini menjadi pendapatan sampingan yang lumayan.

Pernahkah kawasan anda mengadakan program atau acara besar-besaran mahupun pesta seperti sambutan hari kebangsaan, hari terbuka sekolah atau apa sahaja yang menyediakan peluang berniaga. Sekiranya pihak penganjur menawarkan ruang -ruang untuk berniaga cubalah memulakan perniagaan anda disana.

Anda masih kebuntuan idea untuk berniaga? Perhatikan gerai-gerai yang dibuka semasa pesta seumpama itu.Carilah gerai-gerai yang menjadi tumpuan. Kemungkinan bisnes-bisnes ini menjadi model kepada anda.

0 comments:

Post a Comment