Sunday, September 13, 2009

Bisnes Pertama Saya (bhgn II)

Bermulalah perniagaan pertama saya pada hari tersebut. Saya hanya membuat 40 batang aiskrim sahaja dengan dua perasa iaitu sirap merah dan milo. Mengapa saya memilih untuk membuat perasa ini sahaja? Saya telah pun membuat kaji selidik semasa saya dan kawan-kawan saya selepas bermain bola tempoh hari. Dari 12 orang kawan-kawan saya itu, 6 daripadanya ingin membeli aiskrim milo.

Saya bersekolah di tempat ibu saya mengajar iaitu 4 kilometer dari sekolah ayah saya maka tidak ada cara saya memasarkan aiskrim saya di kawasan tempat tinggal saya.Saya meminta tolong kepada pembantu rumah saya (kak mek) untuk membantu saya.Ketika itu lokasi tidak mejadi masalah kerana kami sekeluarga tinggal di kawasan sekolah.Sasaran saya ialah murid-murid sekolah ayah saya.


Pada awal pagi itu saya ke sekolah dengan berdoa semoga ada pembeli untuk aiskrim saya itu kelak.

Alhamdullilah... apabila balik dari sekolah saya mendapati kesemua aiskrim yang saya jual habis kesemuanya.Berapakah pendapatan pertama saya?

40 batang aiskrim X RM0.10 = Rm 4.00

Ya. Rm 4.00.Apa yang mengembirkan saya ialah apabila pembantu rumah saya menyatakan aiskrim saya laku macam pisang panas dan sebelah petangnya masih ada murid datang untuk membelinya walaupun sudah dimaklumkan sudah habis. ada pula yang sanggup untuk membeli aiskrim yang belum mengeras asalkan sejuk. tetapi saya ingat pesan ibu saya," kalau hendak menjual aiskrim biar menjual aiskrim".

Saya melihat ini sebagai peluang baik dan saya meningkatkan "pengeluarannya" sehingga 80 batang.Ketika saya membungkus aiskrim ini saya mendapat idea baru... jual ke sekolah saya.

Tapi bagaimana? walaupun saya menggunakan basikal ke sekolah.Namun dengan jaraknya 4 kilometer dan jalan yang berbatu pastinya aiskrim saya mencair bila sampai ke sekolah kelak.

Saya mendapat idea.Membuat promosi dan mengambil tempahan awal.Saya memaklumkan kepada kawan-kawan di sekolah saya dan menceritakan keadaan aiskrim tu sekiranya mereka membeli dari saya.

Tempahan pertama saya ialah 10 batang.Dan jaminan saya,sekirnya ia menjadi cair saya tidak mengambil bayaran. Saya berbincang dengan ibu saya tentang pekara ini dan ibu saya memberi idea membungkusnya dengan helaian kertas surat khabar yang tebal. Terselamat saya dari masalah.

Keesokkannya saya pun membawa aiskrim tersebut ke sekolah dan kesemua rakan saya berpuas hati dan menjadi pelanggan tetap saya.

1 comment: