Saturday, September 12, 2009

Bisnes Pertama Saya (bhgn 1)

Bisnes pertama saya bermula pada sekitar tahun 1991 iaitu semasa saya berada di darjah 5.Ayah saya seorang guru dan tempat mengajarnya jauh dari bandar. Ketika itu ayah saya baru sahaja membeli peti sejuk kerana kampung tersebut baru sahaja menerima bekalan elektrik. Pada ketika itu, hanya rumah saya dan rumah seorang lagi penduduk kampung (lupa saya namanya) sahaja yang ada peti sejuk.

Pada satu petang,selepas bermain bola,biasanya saya akan minum air batu bersama-sama kawan-kawan saya. Salah seorangnya bertanya,"Ada jual ais krim kah?

Dengan pantasnya saya menjawab," Tidak ada".

Saya pun bertanya lagi,"Kalau saya jual kamu mahu membelinya?"

Mereka mengangguk. Satu peluang perniagaan telah muncul.

Pada malam tersebut saya tidak dapat tidur memikirkan "bisnes" yang bakal saya jalankan.Malam itu juga saya senyap-senyap mengorek duit tabungan saya dan setelah mengira saya hanya mempunyai RM10 dalam bentuk syiling.Setelah berfikir sejenak saya mendapat idea.Meminjam modal dari ibu saya.

Esoknya saya berbincang dengan ibu saya,dan beliau bersetuju untuk meminjamkan saya RM40 untuk memulakan perniagaan.Saya bernasib baik pada petang tersebut,ayah dan ibu saya pergi ke bandar untuk mengambil surat-surat penting di pejabat. Saya membeli barang-barang keperluan untuk memulakan perniagaan.

Pada lewat petang itu juga saya membuat aiskrim dan memberitahu kepada kawan-kawan saya perniagaan aiskrim saya akan dimulakan pada esok harinya dan meminta mereka membuat promosi dan saya akan memberi mereka ais krim percuma sekiranya ada jualan pada hari esok....

2 comments: